Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma 


11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Grunnskole 
-én viktig artikkel hver uke.

Sosial kompetanse - viktigst av alt?

Sist oppdatert:

Kilder til denne artikelen er Utdanningsdirektoratet (Udir), Solneset og Laudal skole.

Evnen til handling samt å se løsninger når det er knute på tråden er god å ha med seg videre i livet. Det handler om sosial kompetanse.

Sosial læring og utvikling er en viktig del av oppvekst og læring.  Foreldrene har selvsagt en meget viktig rolle i dette arbeidet, men skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling. I grunnskolen kalles det sosial kompetanse. Finn ut hvorfor å se hvilke kompetanseområder det settes søkelys på.

Grunnleggende for læring, og et godt liv

Mange mener at sosial kompetanse i seg selv er viktigere enn karakterer når det kommer til arbeidslivet. Alle skal lære å samarbeide, fungere sammen med andre og utvikle evne til medbestemmelse og medansvar. Skolen, elevene og hjemmet har ansvar for å bidra til et godt fellesskap og miljø.

Hvorfor?

Å kunne sette seg inn i hva andre tenker, føler og erfarer, er grunnlaget for empati og vennskap mellom mennesker. Dialog står sentralt i sosial læring. Forståelse for verdien og betydningen av en lyttende dialog for å takle motstand er viktig.  Vi bør møte barna, og elevene på en slik måte at vi fremmer kommunikasjon og samarbeid. Dette gir oss mot og trygghet til å ytre egne meninger og til å si ifra på andres vegne.

 

Å lære å lytte til andre og samtidig argumentere for egne syn gir oss et grunnlag for å håndtere uenighet og konflikter, og for å søke løsninger i fellesskap.

Slik hver enkelt bidrar til fellesskapet hjemme, og på skolen, bidrar fellesskapet til den enkeltes trivsel, utvikling og læring.

 

Overordnet del av læreplanen

I rammeplanen for grunnskolen skrives det at god dømmekraft hos den enkelte er nødvendig for å ivareta personvern og respekt for privatlivet. Respektløse og hatefulle ytringer skal ikke aksepteres i skolen. Elevene må øves i å opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger. Ulike kommunikasjonsformer og bruk av teknologi både beriker og utfordrer det sosiale miljøet. Elevene må lære seg å opptre ansvarlig i alle sammenhenger i og utenfor skolen.

 

Hvordan kan opplæring i fag bidra til sosial læring og utvikling?

Sosial læring skjer gjennom å erfare og øve seg i fellesskap med andre. Mye av den sosiale læringen på skolen foregår gjennom samhandling om faglig innhold og i læringsaktiviteter. Når man planlegger opplæring i fag, er pedagogen bevisst på hvordan opplæringen skal bidra til sosial læring og til at elevene utvikler faglige og sosiale fellesskap. Dette kan man gjøre ved å ta valg med utgangpunkt i følgende kategorier:  Mål for opplæringen, Lærerens rolle, arbeidsmetode, hbordan skal eleven lære?, og vurdering.

 

Temamåneder er vanlig.

En god måte å sikre fokus på de forskjellige sosiale ferdigheten er å ha spesiell fokus på enkelte ferdigheter hver måned. 

Her et eksempel fra Solneset skole i Tromsø kommune:

-September: Samarbeid

-Oktober: Asvarlighet

-November: Positiv selvhevdelse

-Desember: Empati

-Januar: Selvkontroll

-Februar: Samarbeid

-Mars: Ansvarlighet

-April: Positiv selvhevdelse

-Mai: Empati

-Juni: Selvkontroll

Eksempel: Ansvarlighet

Under ser du eksempel på kompetansemål for de ulike trinnene på en barneskole:

 

1.trinn

  • Rydde etter deg

  • Holde det ryddig i garderoben
  • Behandle egne og andres eiendeler og arbeid med respekt

2.trinn

  • Gi beskjed til en voksen om noen er slemme med andre
  • Respektere andres eiendeler og arbeid

3.trinn

  • Utføre praktiske ansvarsoppgaver
  • Gi beskjed til en voksen når noe dumt skjer med andre

4.trinn

  • Ansvar for at alle trives
  • Ta konsekvens av egne handlinger

5.trinn

  • Ta ansvar for eget skolearbeid
  • Si fra om mobbing/plaging
  • Holde avtaler
  • Medansvar for klassemiljøet

6.trinn

  • Ansvar for egne handlinger
  • Si fra om mobbing/plaging
  • Ansvar for fadderbarn
  • Medansvar for et inkluderende klassemiljø

7.trinn

  • Ansvar for at alle trives
  • Ansvar for eget skolearbeid
  • Rydde etter deg
  • Respekt for egne og andres eiendeler og arbeid
  • Holde avtaler

Kilde: LAUDAL SKOLE

Ansvarlighet er noe vi øver på hele livet.

Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle.
 

(Fra Læreplanen overordnet del 3.1)

Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>