Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma 


11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Grunnskole 
-én viktig artikkel hver uke.

Tilpasset opplæring

Sist oppdatert:

Både elever som strever og de som ligger foran har lik rett på tilpasset opplæring. 

Alle barn er forskjellige – og det er også måten de lærer på. Derfor har alle elever i norsk skole rett til tilpasset opplæring. Dette betyr at undervisningen skal ta hensyn til elevenes ulike forutsetninger og behov, slik at de får best mulig læringsutbytte.

Hva er tilpasset opplæring?

Tilpasset opplæring handler om hvordan skolen organiserer og tilpasser opplæringen for å møte elevenes ulikheter – innenfor fellesskapet. Læreren bør bruke varierte arbeidsmåter, vurderingsformer og læremidler slik at alle elever får mulighet til å lære, utvikle seg og mestre. 

 

I 1.–4. trinn har elever som strever med lesing, skriving eller regning, rett til intensiv opplæring. Dette er en form for tidlig innsats som skal bidra til at elevene ikke faller bak

 

Målet er at alle elever skal oppleve:

-Faglig utvikling og mestring

-At de er inkludert i læringsfellesskapet

-At undervisningen er relevant og motiverende

 

Dette gjelder alle elever, både de som trenger ekstra utfordringer og de som trenger ekstra støtte.

 

Hva skal tilpasses?

Læreren kan tilpasse ulike deler av undervisningen, blant annet:

 

-Tempo og progresjon – noen elever trenger mer tid, andre lærer raskere

-Arbeidsmåter – bruk av f.eks. praktiske oppgaver, gruppearbeid eller digitale verktøy

-Faglig nivå og innhold – innenfor læreplanens mål

-Vurderingsformer – hvordan eleven får vist hva hen har lært

 

Skolen skal også legge til rette for godt læringsmiljø og trivsel, noe som er en viktig del av tilpasset opplæring.

 

Hva sier loven?

Fra 1. august 2024 gjelder en ny opplæringslov. Her står det i § 4-1:

"Opplæringa skal tilpassast evnene og behova til elevane. Skolen skal leggje til rette for eit inkluderande, trygt og stimulerande læringsmiljø som fremjar helse, trivsel og læring."

 

I tillegg sier læreplanverket LK20 (Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020) at undervisningen skal være inkluderende, variert og relevant for elevene. Det understrekes at elevene lærer på ulike måter, og at undervisningen må ta høyde for dette.

 

Hva kan du som forelder gjøre?

-Spør læreren hvordan opplæringen er tilpasset ditt barns behov

-Del informasjon om hva som fungerer godt hjemme

-Følg opp utviklingssamtaler og kartlegginger

-Ta kontakt med skolen hvis du er bekymret

 

Du har rett til å bli informert om hvordan skolen tilpasser opplæringen, og til å samarbeide med skolen om ditt barns læring.


Tilpasset opplæring eller spesialundervisning?

Tilpasset opplæring er for alle elever. Hvis en elev likevel ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, kan det bli aktuelt med spesialundervisning etter en sakkyndig vurdering fra PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste).

 

Eksempel:

- En elev med konsentrasjonsvansker får oppgaver i mindre bolker – tilpasset opplæring.

- En elev med store lærevansker får undervisning etter en egen plan – spesialundervisning.

 

Her kan du se en informativ film fra Utdanningsdirektoratet som forklarer hva individuelt tilrettelagt opplæring innebærer og hvordan det skiller seg fra tilpasset opplæring:

Tilpasning kan foregå gjennom:


  • Varierte arbeidsmåter
  • Ulikt lærestoff
  • Ulike læringsstrategier
  • Organisering av undervisningen
  • Arbeid med læringsmiljø
  • Pedagogiske metoder

Vil du vite mer?

Tekstkilder: Udir, KD, FUG

 

 

  1. Lovdata. Opplæringsloven (2023) § 4-1
  2. Utdanningsdirektoratet. Læreplanverket LK20
  3. Utdanningsdirektoratet. Overordnet del av læreplanverket LK20
  4. Utdanningsdirektoratet. Temaside: Tilpasset opplæring
  5. Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG). www.fug.no
  6. Utdanningsdirektoratet. Tidlig innsats og intensiv opplæring

Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>