Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma 


11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Grunnskole 
-én viktig artikkel hver uke.

Slik kan du hjelpe til med skolearbeidet

Sist oppdatert:

Tekstkilder: FUG, Lesesenteret, Håvard Tjora,  infoREGI

Vær nysgjerrig, legg til rette for en god arbeidssituasjon og hjelp til når det trengs.

Foreldrenes engasjement i barnas skolearbeid er av stor betydning for barnas motivasjon og resultater. Her gir får du tips for alle aldersgrupper. 

Førsteklassingen

Foreldrenes forventninger, støtte og veiledning i er avgjørende for førsteklassingen, som er helt i startgropa av sin skolekarriere. De viktigste oppgavene til foreldrene er å vise interesse, engasjement, motivere og tilrettelegge. Vær positiv til skolen og lekser, og signaliser at du mener det er en viktig del av læringen. 
Gå til: Leksehjelp for førsteklassingen>>>

 

2.–4. trinn

Etter første klasse er gjerne forventningene til det barna skal levere inn, blitt litt høyere. Det er lurt å ha en dialog med lærer om hvor mye dere bør veilede og korrigere i barnas arbeid. Som foreldre skal vi prøve å finne balansen mellom å stille høye forventninger uten å kreve så mye av barna at de blir motløse.

Gå til: Leksehjelp på mellomtrinnet>>>

 

5.–7. trinn

På mellomtrinnet begynner det faglige innholdet på skolen å bli mer komplekst. Mange foreldre synes det er vanskelig å hjelpe til fordi de ikke er trygge på det faglige. Da er det viktig å vite at den faglige læringen er det skolen som tar ansvar for. Din rolle som forelder er å stimulere og motivere. Sammen kan dere bruke internett for å oppklare spørsmål eller finne ut mer om et tema.

Gå til: Leksehjelp på mellomtrinnet>>>

 

Ungdomstrinnet

På ungdomstrinnet kan det være vanskelig for foreldre å følge med på hva som skjer på skolen, og mange ungdommer er lite interessert i å fortelle om skoledagen. Oppfølging av lekser gir god mulighet for innsyn i hva som skal læres akkurat nå. Har du kjennskap til hvilke temaer som er aktuelle, er det også lettere å snakke med barnet om hva de jobber med på skolen for tiden.

Gå til: Leksehjelp på ungdomstrinnet>

Gode råd:

  • Etabler en god lekserutine
  • Hjelp til med å lage en plan
  • Hjelp til med å holde fokus på oppgaven
  • Gi ros og oppmuntring
  • Vær åpen og nysgjerrig
  • Husk å spise litt først!

Vil du vite mer?

Flere Foreldrepulser


Førsteklassingen

Tett på 

Leksesituasjonen er en utmerket anledning til å følge med på hva barnet jobber med på skolen. Vær tett på førsteklassingen som jobber med hjemmeoppgavene, og snakk om hva de har lært på skolen. Ditt engasjement er av avgjørende betydning!

Dette forventes av foreldrene

Foreldrenes forventninger, støtte og veiledning i skolearbeidet er avgjørende for førsteklassingen, som er helt i startgropa av sin skolekarriere. De viktigste oppgavene til foreldrene er å vise interesse, engasjement, motivere og tilrettelegge. Vær positiv til skolen og leksene, og signaliser at du mener det er en viktig del av læringen. Sjekk ukeplanen og de digitale skolearenaene, og skaff deg oversikt over mål og oppgaver denne uka.

 

En god leksesituasjon

Som foreldre til førsteklassinger handler det mye om å hjelpe dem å etablere gode arbeidsvaner som de vil ha glede av oppover i skoleløpet. Foreldre kan legge til rette for gode rutiner slik at barnet får de beste forutsetninger for å få optimalt utbytte av hjemmeoppgavene.

 

Førsteklassingen er gjerne sliten etter en lang dag på skole og i SFO. Sørg for at leksene gjøres så raskt som mulig etter at barnet har kommet hjem. Etter fritidsaktiviteter og lekebesøk, er det ofte blitt så sent at barnet er for trøtt og slitent til å ta fatt på leksene.

 

Mange barn er sultne når de kommer hjem fra skolen, og det kan være lurt å sette frem litt frukt, nøtter, bær eller grønnsaker for å stagge den verste sulten. Det skal ikke så mye til for å gjøre leksesituasjonen til en koselig stund for deg og barnet et rolig sted, et tent lys på bordet og en imøtekommende forelder signaliserer overfor barnet at skolearbeidet er viktig.

Når førsteklassingen skal gjøre lekser:

- Skap ro.

- Sørg for mat og drikke.

- Ikke gjør lekser for sent på kvelden.

- Vær positiv.

- Gi ros og oppmuntring.

- Hjelp når det trengs.

- Samarbeid med skolen for å tilpasse leksene.


Mellomtrinnet

Utforske sammen

På mellomtrinnet blir det faglige nivået stadig mer avansert, og mange foreldre føler at de kommer til kort i leksesituasjonen. Din rolle som foresatt er ikke mindre viktig for de større skolebarna, men tilnærmingen blir litt annerledes.

Hvordan var nå dette igjen?

På mellomtrinnet begynner det faglige innholdet på skolen å bli mer komplekst. Mange foreldre synes det er vanskelig å hjelpe til fordi de ikke er trygge på det faglige eller fordi framgangsmåter og systemer har endret seg siden de selv gikk på skolen. Da er det viktig å vite at den faglige læringen er det skolen som tar ansvar for.

 

Din rolle som forelder er å stimulere og motivere. Engasjer deg og still spørsmål, og vær åpen om det du ikke kan. Be gjerne barnet om å forklare deg hvordan det skal gjøres, slik får barnet forsterket sin kunnskap også.

 

Sammen kan dere bruke internett for å oppklare spørsmål eller finne ut mer om et tema. Benytt sjansen til å hjelpe barna med å utvikle gode søkestrategier for å finne akkurat den informasjonen dere er på jakt etter, og vurdere kildene med et kritisk blikk.

 

Lese for å lære

De fleste elever på mellomtrinnet er nå stødige lesere, men leseferdighetene må fortsatt stimuleres og utvikles. Fokuset skifter over fra å bli trygg på lesingen til å lese for å lære.

 

Leksene på mellomtrinnet innebærer ofte å lese fagtekster i lærebøkene, for så å samle og strukturere fakta og innhold. Her kan foreldre være gode medhjelpere til å innarbeide gode lesestrategier. Før de setter i gang med å lese fagtekster, er det viktig å tenke over hva som er formålet med lesingen. Hva skal de være spesielt opptatt av, hva skal læres?

 

Underveis i lesingen er det lurt å stoppe opp innimellom for å tenke over det de leser, stille spørsmål ved vanskelige ord og oppklare ting de ikke forstår. Gjør gjerne notater i teksten eller ved siden av, hvor de trekker ut viktige begreper eller nøkkelfakta fra teksten, som de bruker som utgangspunkt for å besvare oppgaven.

Når mellomtrinnsbarna skal gjøre lekser:

- Vær åpen og nysgjerrig om det du ikke kan.

- Fortsett å stimulere lesingen selv om barna er gode lesere.

- Snakk om søkestrategier og kildekritikk.


Mellomtrinnet

Fortsatt tilgjengelig

Lekser gir innsyn

Foreldrenes engasjement i barnas skolearbeid er av stor betydning for barnas motivasjon og resultater. På ungdomstrinnet kan det være vanskelig for foreldre å følge med på hva som skjer på skolen, og mange ungdommer er lite interessert i å fortelle om skoledagen.

 

Oppfølging av lekser gir god mulighet for innsyn i hva som skal læres akkurat nå. Har du kjennskap til hvilke temaer som er aktuelle, er det også lettere å snakke med barnet om hva de jobber med på skolen for tiden. Slik kan du også benytte sjansen til å undersøke litt mer om temaet for å kunne hjelpe til med leksene.

 

Ha respekt for ulike lærestiler

Mange ungdomstrinnselever begynner å bli bevisste på når og hvordan de lærer best. Dette gjelder også i leksesituasjonen. Noen trives med musikk på øret når de arbeider, noen noterer på pc-en mens de leser, noen trenger ro på rommet, mens andre vil sitte ved kjøkkenbordet med familien rundt seg.

 

Vær tilgjengelig og følg med når barnet jobber, slik at du kan gripe inn og forsøke å spore tilbake hvis du ser at barnet mister fokus. La de ellers få ta fatt på arbeidet på sin egen måte.

 

Når leksene er vanskelige

Foreldre på ungdomstrinnet kan av og til bli stresset og bekymret hvis barnet ikke får til leksene sine. Da er det fort gjort å bli negativ og nedlatende ved å mase om at dette burde barnet kunne allerede! I stedet bør du bevare roen, ta noen steg tilbake og gå gjennom temaet fra grunnen av.

 

Pass på at barnet får etablert en grundig forståelse før dere går videre. Be gjerne om hjelp fra læreren hvis du oppdager at barnet har «hull» i sin grunnleggende opplæring.

Når ungdomstrinnsbarna skal gjøre lekser:

-Ikke meld deg ut selv om det er vanskelig!

-La barnet finne egne rammer rundt leksesituasjonen.

-Sjekk om barnet mangler grunnleggende forståelse.


Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>