Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. 
Traducir la página a otro idioma 


11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Grunnskole 
-én viktig artikkel hver uke.

Overvekt

Et aktivt familieliv kan hjelpe overvektige barn med å få en sunn vekt.

Mange barn trenger hjelp for å holde en sunn vekt. Et fornuftig kosthold og aktivitetsnivå er viktig for å unngå overvekt. Har du et overvektig barn, finnes det gode tiltak som kan hjelpe med å oppnå en normal vekt.

Hvordan vet jeg om barnet er overvektig?

Det kan være vanskelig for foreldre å avgjøre hvorvidt barnet er overvektig, og det er flere årsaker til det. Barn vokser i forskjellig hastighet, og som forelder kan man tenke at det dreier seg om «valpefett». Hvis barnets venner eller slektninger også er overvektige, kan foreldrene vurdere at barnets vekt er normalt sammenlignet med andre. Lege eller helsesøster kan være et godt sted å starte dersom du er bekymret for vekten til barnet ditt.


Årsaker til overvekt

Det er flere faktorer som kan påvirke utvikling av overvekt. Kosthold, aktivitetsnivå og trening er av avgjørende betydning. Et overvektig barn spiser mer kalorier enn det kroppen forbruker. Hva slags forbrenning og appetitt barnet har kan også påvirke dette. Dette er forhold som kan påvirkes av barnets gener, men uavhengig av genetisk forutsetning er det viktig å hjelpe barnet å spise sunt og mosjonere.  


Hvordan hjelpe overvektige barn

Å lære om kosthold, mosjon og nye vaner kan hjelpe overvektige barn til å nå en sunnere vekt. Tiltak som involverer hele familien virker ofte bedre enn tiltak som retter seg bare mot barnet. Hvis hele familien er enige om å ikke spise snacks foran tv-en om kveldene eller om å gå en lang tur i helgene, er det lettere for barnet å gjennomføre dette. Andre gode tiltak kan være å øke hverdagsaktiviteten, for eksempel ved å sykle til skolen eller til fritidsaktiviteter, se mindre på tv eller spille mindre dataspill. Det er også lurt å unngå å bruke mat som belønning. Til sist er det viktig at foreldrene går foran med et godt eksempel ved å spise sunt og mosjonere selv.

Tips:


  • Gå/sykle til skolen
  • Gå turer med familien
  • Kutt sukkerholdig drikke
  • Spis en sunn frokost
  • Spis mer frukt og grønt
  • Kutt snacks som mellommåltid
  • Mindre tid foran tv/pc
  • Ikke spise når man ser på tv​​​​​​​

Kosthold, aktivitetsnivå og trening er av avgjørende betydning.

Vil du vite mer?

Kilder:

helsenorge.no

Filmer