16.05.2025
Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma
11111011100 © Foreldrepulsen ® Grunnskole
-én viktig artikkel hver uke.
Kilder til denne artikkelen er Utdanningsdirektoratet (Udir) , Musikk i skolen, Den kulturelle skulesekken (DKS)
Musikkfaget spiller en rolle i tilpasset opplæring og samarbeidende læring.
Musikk i skolen beriker elevers kreativitet, motivasjon, og kulturell forståelse. Det styrker deres evne til innovasjon og personlig utvikling, og legger grunnlaget for livslang læring og livskvalitet gjennom utøving, skaping, og dypere musikkopplevelser.
Hvorfor musikk i skolen?
Kunst og kultur i skolen gjør elevene mer oppfinnsomme, styrker motivasjonen og øker sosial og kulturell kompetanse, innovasjon og skaperevne. Musikk kan brukes for å styrke barnas hukommelse og oppmerksomhet. En bevisst bruk av musikk i opplæringen kan dermed være svært effektiv.
Skolen er kulturbærer og en kulturarena, og den skal åpne dører til mer og ny kunnskap. Musikkfaget har stor egenverdi, og bør derfor ha en sentral plass i skolen. Musikkopplevelser har stor betydning for den enkelte elevs personlige utvikling og livskvalitet.
Kjerneomroder
Kjerneelementene i musikkundervisningen omfatter utøving, skapende arbeid, opplevelse og kulturforståelse.
"Utøve musikk" fokuserer på elevenes aktive deltakelse gjennom sang, spill, dans og samspill i forskjellige sjangre, fremmende kreative prosesser i musikkens håndverk og formidling.
"Lage musikk" oppmuntrer til kreativitet ved å organisere musikkens grunnelementer på nye måter, bruk av improvisasjon og komposisjonsteknikker, og å utvikle evnen til å uttrykke seg og lytte bevisst.
"Oppleve musikk" vektlegger aktiv og sansende lytting som åpner for emosjonelle musikkopplevelser, og understreker viktigheten av refleksjon og utforskning i musikkopplevelsen.
"Kulturforståelse" binder sammen hvordan musikkutøvelse, skapende arbeid, og musikkopplevelser er rotfestet i og påvirker kulturen, fremhever musikkens sosiale betydning og dens rolle i historiske og samfunnsmessige kontekster. Samlet bidrar disse elementene til en dypere forståelse og kulturell kompetanse innen musikk.
Musikkopplevelser i skolen
Gjennom ordninger som «Den kulturelle skolesekken» får skoleelever oppleve skolekonserter og forestillinger med profesjonelle utøvere. Den kulturelle skolesekken er et nasjonalt samarbeid mellom Kultur- og Kunnskapsdepartementet som skal bidra til at alle skoleelever i Norge får møte profesjonell kunst og kultur av alle slag.
Fra læreplan i musikk
«Musikk er et sentralt fag for skaperkraft, kulturforståelse og identitetsutvikling. Gjennom faget får elevene grunnlag til å delta i musikk i et livslangt perspektiv. I faget musikk utvikler elevene kompetanse i spill, sang og dans, i å lage musikk og i å forme og forstå et mangfold av uttrykk.»
Timetall (antall undervisningstimer):
1.-7. trinn: 285 timer
8.-10. trinn: 83 timer
Vil du vite mer?
Kilder til denne artikkelen er Utdanningsdirektoratet (Udir) , Musikk i skolen, Den kulturelle skulesekken (DKS)
Foto: Adobe Stock
Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>
Foreldrepulsen
-ett viktig tema hver uke
Utforsk mer - (sist publisert)
Få lisens på Foreldrepulsen
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse.