Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma 


11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Grunnskole 
-én viktig artikkel hver uke.

Læringsstrategier i matematikk

Sist oppdatert:

Kilder: Matematikksenteret, Udir

Læringsstrategier handler i bunn og grunn om å være bevisst på egen læringsprosess.

Å være bevisst på hvordan man lærer best, er til stor hjelp når man skal lære noe nytt. Hva er læringsstrategier, og hvordan kan det hjelpe barnet ditt til å lære matematikk på en bedre måte?

 

Hva er læringsstrategier?

Læringsstrategier er de metodene barnet bruker for å lære nye ting. Læringsstrategier har mye til felles med studieteknikk. Hvordan skaffer de seg oversikt over et nytt tema, hvordan organiserer og sorterer de ny informasjon, hvordan ser de det i sammenheng med det de kan fra før av, og hva gjør de for å reflektere over og huske ny kunnskap?

 

Eksempler på læringsstrategier kan være å lage et tankekart for å skaffe seg oversikt over et tema og se hvordan ting henger sammen. Et annet eksempel er å lage seg huskeregler for det som er nødvendig å kunne utenat, for eksempel gangetabellen.

 

Hvordan brukes læringsstrategier i matematikk?

I matematikkfaget kan det ofte være god hjelp i å visualisere oppgaven ved hjelp av tegning. Om barnet for eksempel har fått en delingsoppgave, kan man lage en tegning som viser hvordan fordelingen kan løses. Mange barn synes det er vanskelig å gripe an en tekstoppgave i matematikk. Da kan det være hjelpsomt å stille seg selv noen spørsmål for å komme i gang.

Eksempler på spørsmål kan være: Hva spørres det etter i oppgaven? Hva vet jeg? Kan jeg tegne det jeg vet? Hvilke tall er med i oppgaven? Hva må jeg regne ut før jeg kan svare på oppgaven? En annen nyttig strategi når det gjelder tekstoppgaver, er å forsøke å «kle av konteksten». Prøv å se etter hva slags matematikk dette egentlig dreier seg om. Ligner oppgaven på noe jeg har løst før? Kontrollstrategier er også viktige i matematikken. Det betyr å sjekke om svaret barnet har kommet fram til er riktig.
 

Eksempler på læringsstrategier:

 

-  Tankekart

-  Venndiagram

-  Matematikkskjema

-  Begrepskart

-  VØL-skjema

-  Huskeregler

-  Tegne en oppgave

Vil du vite mer?

Matematikk på New Zealand

Elevene trener på å utvikle sine strategier gjennom først å bruke konkretiseringsmateriale. Neste stadie handler om at elevene danner seg indre bilder av oppgaven – uten konkretiseringsmaterialet foran seg. Tredje steget er å bruke sine egne strategier for å løse problemet, uten konkretiseringsmateriell eller papir og blyant. Les mer på ringerivann.no>>

Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>