24.10.2025
Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma
11111011100 © Foreldrepulsen ® Grunnskole
-én viktig artikkel hver uke.
Kilder til denne artikkelen er: Elevside.no, Kunnskapsdepartementet, Learningstyles.net, Asker kommune, infoREGI Tilrettelagt av infoREGI as.
Et sentralt begrep i den norske skole er tilpasset opplæring. Hva mener vi med det, og hvordan lærer ditt barn best?
Ditt barns lærestil er nøkkelen til hvordan det kan bli bedre på skolen og i mellommenneskelige situasjoner. Når du vet hvordan barnet mottar og behandler informasjon, kan det gjøre innlæring og kommunikasjon enklere og mye mer effektiv.
Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring er et begrep som brukes i norsk skole, hvor man har som prinsipp å gi en opplæring som passer for den enkelte eleven. Tilpasset opplæring handler om tilrettelegging for læring der eleven, ut ifra evner og forutsetninger, søker utfordringer og utvikler seg.
Skolen skal:
- stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning
- fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter
- sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring.
Utdanningsdirektoratet om tilpasset opplæring
"Tilpasset opplæring gjelder alle elever, og skal i størst mulig grad skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet" Les mer hos udir>>
Global eller analytisk tilnærming?
En av læringsteoriene som har fått oppmerksomhet rundt ulike tenke- og læringsstiler er Dunn og Dunns læringsstilmodell. Det har blitt en anerkjent modell innenfor opplæring og skole.
Dunn og Dunn definerer læringsstil slik: Hvordan vi konsentrerer oss, tar inn, bearbeider og husker nytt stoff. Dette elementet beskriver hvorvidt eleven lærer fra et helhetlig perspektiv og således oppfatter fra helhet til del eller detalj, eller om eleven lærer fra et detaljperspektiv og dermed oppfatter fra del eller detalj til helhet
De fleste av oss har en blanding av analytiske og globale egenskaper. Globale elever ønsker gjerne å få med seg det store bildet først før han/hun går nærmere inn i stoffet og kan lære seg detaljer. Analytiske elever foretrekker å lære steg for steg, detalj for detalj i meningsfull rekkefølge. Når de kjenner alle deler, settes delene sammen til en helhet.
Tabellen under ser du hva som karakteriserer de to lære stilene.
Man kan stort sett kan lære det samme, men på forskjellige måter.
Global lærestil
Særtrekk
Miljøfaktorer
Analytisk lærestil
Særtrekk
Miljøfaktorer
Finn ut mer?
- Dunn og Dunn-modellen (Wikipedia NO).
- Tilpasset opplæring (Udir)
Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>
Foreldrepulsen
-ett viktig tema hver uke
Utforsk mer - (sist publisert)
Få lisens på Foreldrepulsen
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse.