Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma 


11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Grunnskole 
-én viktig artikkel hver uke.

Hva er digitale ferdigheter?

Sist oppdatert:

Kilder: Utdanningsdirektoratet

I et samfunn preget av digitalisering er gode digitale ferdigheter nødvendig.

Digitale ferdigheter er én av fem grunnleggende ferdigheter barna skal lære på skolen. De grunnleggende ferdighetene er nødvendige forutsetninger for læring og utvikling. De gjelder for alle fag og på alle trinn.

Grunnleggende ferdigheter

I læreplanverket er det definert fem ferdigheter som utgjør grunnleggende forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv. De fem grunnleggende ferdighetene er muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne skrive, å kunne regne og digitale ferdigheter.

 

Disse grunnleggende ferdighetene er avgjørende redskaper for læring i alle fag og samtidig en forutsetning for at eleven skal kunne vise sin kompetanse. Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene for alle fag og på alle trinn.

 

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, lage digitale produkter og kommunisere.

 

Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft gjennom å opptre forsvarlig på nett og å ha gode strategier for nettbruk. Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. Den digitale utviklingen har endret mange av premissene for lesing, skriving, regning og muntlige uttrykksformer. Derfor er digitale ferdigheter en naturlig del av grunnlaget for læringsarbeid både i og på tvers av fag.

 

Bruke og forstå innebærer å kunne bruke og navigere på digitale ressurser i og utenfor nettverk og ivareta informasjons- og datasikkerhet. Digitale ressurser kan bl. a. være digitalt utstyr, programvare og digitale måleinstrumenter. Videre innebærer det å følge digitale formkrav for å understreke og formidle budskap ved bruk av effekter, bilder, lyd, illustrasjoner, tabeller, overskrifter og punkter.

 

Finne og behandle innebærer å tilegne seg, behandle, tolke og vurdere informasjon fra digitale kilder, utøve kildekritikk og bruke kildehenvisning. Informasjon fra digitale kilder kan være informasjon fra tekst, lyd, bilde, video, symboler, interaktive elementer eller rådata fra registreringer og observasjoner.

 

Produsere og bearbeide innebærer å være kreativ og skapende med bruk av digitale ressurser. Dette innebærer å lage digitale produkter ved hjelp av digitale ressurser, enten ved nyskaping eller videreutvikling og gjenbruk.

 

Kommunisere og samhandle innebærer å kunne bruke digitale ressurser for kommunikasjon og samhandling. Digital samhandling innebærer bruk av digitale ressurser til planlegging, organisering og gjennomføring av læringsarbeid sammen med andre, for eksempel gjennom samskriving og deling.

 

Utøve digital dømmekraft innebærer å følge regler for personvern og vise hensyn til andre på nett. 

 

Hvordan utvikle digitale ferdigheter?

Utviklingen av digitale ferdigheter innebærer å lære seg å bruke digitale verktøy, medier og ressurser til å tilegne seg faglig kunnskap og til å vise hva man har lært. I dette ligger det også en økende grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale verktøy, medier og ressurser ut fra hvilken oppgave som skal løses.

De fem grunnleggende ferdighetene:

 

  1. Muntlige ferdigheter
  2. Å kunne skrive
  3. Å kunne lese
  4. Å kunne regne
  5. Digitale ferdigheter

Vil du vite mer?

Film fra Udir: Digitale ferdigheter i LK 20

Film fra Udir: Digital kompetanse i LK 20

Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>