08.09.2025
Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. Перекладіть статтю іншою мовою.
Traducir la página a otro idioma
11111011100 © Foreldrepulsen ® Grunnskole
-én viktig artikkel hver uke.
Sist oppdatert:
Artikkelen er skapt med referanse og kilder fra Psykolog Hedvig Montgomery, Department for Education UK, Læringsmiljøsenteret. og Høgskolen i Innlandet
Symbolsk illustrasjon av hvordan foreldre kan støtte barna, men også risikere å bære for mye for dem.
Foreldres engasjement er avgjørende for barns læring og trivsel – men når støtten blir til styring, kan den hemme barnas selvstendighet.
Forskning bekrefter betydningen
Norsk forskning viser at foreldreengasjement har stor betydning for både skoleprestasjon og læringsmiljø. Ifølge Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger bidrar et nært samarbeid mellom skole og hjem ikke bare til et bedre læringsmiljø, men også til økt læringsutbytte for den enkelte elev.
Den britiske SEED-studien (School and Early Education Development, 2025) har vist at barn med foreldre som kombinerer tydelige rammer med varme og støtte – en såkalt autoritativ foreldrestil – presterer bedre faglig og sosialt. Dette understreker hvor viktig foreldre er som rollemodeller og støttespillere.
Ikke "sy puter under armene"
I en artikkel publisert i Bergens Tidende (2025) advares det mot at engasjementet også kan tippe over i noe som ikke lenger er til barnets beste. Psykolog Hedvig Montgomery beskriver dette som «optimaliserende foreldre» – voksne som tar for mye kontroll og overtar oppgaver barnet burde få mestre selv.
Når foreldre for eksempel pakker barnets sekk eller stadig griper inn i små hverdagsutfordringer, sender det signaler om at barnet ikke klarer ting på egen hånd. Dette kan skape avhengighet og svekke barnets tro på egne ferdigheter.
Finn balansen
Balansen er individuell. Foreldres engasjement bør handle om å være til stede, vise interesse og tilby støtte når det trengs – men også om å gi barna frihet til å feile, lære og vokse. Den gode foreldrerollen ligger ikke i å fjerne alle hindringer, men i å hjelpe barna til å bygge styrke, selvtillit og selvstendighet.
Referanser
Bergens Tidende. (2025, 20. mai). Noen barn drukner i foreldrenes engasjement. (Psykolog Hedvig Montgomery)
Department for Education UK. (2025). Study of Early Education and Development (SEED): Impact of early childhood education on Key Stage 2 outcomes. UK Government.
Læringsmiljøsenteret. (u.å.). Hvorfor er godt samarbeid mellom hjem og skole så viktig? Universitetet i Stavanger.
I tillegg viser en studie ved Høgskolen i Innlandet at aktiv foreldredeltakelse styrker barnas motivasjon, sosial kompetanse og undervisningskvalitet
Illustrasjon laget med KI (DALL·E via ChatGPT), 20. august 2025.
Vil du vite mer?
Kommentar eller tilbakemelding? Send en epost til redaksjonen>>
Foreldrepulsen
-ett viktig tema hver uke
Utforsk mer - (sist publisert)
Få lisens på Foreldrepulsen
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse.