Les på nynorsk
her>>>
Du tror kanskje at drama og show kun handler om kos og
nedtrapping mot ferien. Så feil kan man ta. Drama
ivaretar mange sentrale målsetninger i grunnskolen.
Forskning viser at viser at
ungdom som får teater og drama i undervisningen scorer
bedre på en rekke områder sammenlignet med medelever som
ikke får denne undervisningen.
(forskning.no)
Et skuespill eller en framføring
bringer fram stolthet og minner blant oss foresatte.
Skolen setter ikke opp et skuespill utelukkende for å
glede oss. Selve fremføringen er på mange måter slutten
på et lite læringsprosjekt som gir barna mye nyttig
læring.
Dramafaget krever at man tar i bruk flere sider ved seg
selv samtidig. Slik bidrar det til å utvikle hele
personligheten, hele mennesket. Mange dramaøvelser
krever konsentrasjon, og i tillegg tar man ofte i bruk
flere av de fem sansene (høre, se, føle, smake, lukte).
Man trenes i å ta i bruk og bli klar over, kroppsspråket
og å snakke/synge foran andre. Mange dramaaktiviteter
krever samhandling og samarbeid med andre. Man tar ofte
for seg tematikk som krever at man reflekterer over
hvordan man selv ville handlet i en gitt situasjon.
Dermed utvikler man seg også personlig.
I planfasen ligger det også mye læring, som for eksempel
samhandling, lese, pugge tekster, beregninger, kostymer
og kulisser.
Drama kan ivareta sentrale målsettinger som:
- å skape engasjement og gi opplevelser
- å ivareta en utforskende og skapende læreprosess
- å vekke interesse for og øve opp evnen til,
konsentrasjon, kommunikasjon og samspill
- å utvikle evnen til empati og innlevelse
- å ivareta humor, glede, spenning og overraskelse
- å åpne opp for forståelse og erkjennelse av
lærestoffets innhold og betydning
|
|
|