F o r e l d r e p u l s e n ® – engasjerte foresatte gir bedre læring

«Jeg skjønner ikke matte, jeg!»


Et barn som strever med matematikken, behøver støtte og oppmuntring. Foreldrenes holdning til faget er av avgjørende betydning.


«Matte ligger ikke for oss», er av og til blitt etablerte sannheter i noen familier. Dette kan legge begrensninger på barnas selvtillit og mestring på fagområdet. Vis at du har tro på at barnet kan få grep om matematikken, selv om du har strevd selv.

Matteangst går i arv
Mange foreldre har negative erfaringer fra matematikkfaget da de selv gikk på skolen. For barna til disse foreldrene er det viktig at foreldrene likevel klarer å formidle en positiv holdning til faget. Vis at du synes fagområdet er viktig, og at du har tillit til barnets evner. Ikke vær redd for å blottlegge at du ikke har full oversikt over fagområdet, men uttrykk heller stolthet når barnet mestrer. Benytt gjerne sjansen til selv å ta et oppgjør med matteangsten. Første skritt er å forsøke å ta kontroll over følelsene som framkaller frykt og forteller deg at du vil mislykkes. Neste skritt er å bare hoppe i det og løse matteoppgaver – gjerne sammen med barna. Går dere på med friskt mot, vil dere mestre etter hvert.

Matematikkvansker
Ca 10-15 % av elever har en form for matematikkvansker. Det innebærer at de trenger ekstra hjelp for å beherske den grunnleggende matematikken, og benytte den i skole og hverdagsliv. Tidlige kjennetegn på matematikkvansker er store vansker med telleferdigheter og grunnleggende tallkombinasjoner. Overgangen fra konkret til abstrakt tenkning vil også ofte være veldig vanskelig for barn med matematikkvansker. Barn med matematikkvansker etablerer gjerne tungvinte strategier for oppgaveløsing. De synes også det er vanskelig å oppfatte mønster for å fortsette sekvenser. Det er viktig å se barnets ferdigheter i sammenheng med alder. Først når utviklingen stagnerer over tid, er det grunn til bekymring. Barn med matematikkvansker trenger opplæring som er spesielt tilpasset deres forutsetninger.


Video:
Hva er nytten av matematikk?












Kilder:
FUG, matematikk.org, forskning.no
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]


Hva kan foreldre gjøre når matten er vanskelig?

• Vise at de synes matematikkfaget er viktig i skole og samfunnsliv

• Flette inn matematikk i hverdagen, f.eks. i baking, innkjøp, spill, planlegging eller idrett

• Vise interesse for matteleksene

• Spille spill sammen – terningspill, brettspill, kortspill eller dataspill

• Finne gode nettsider eller apper om matematikk

• Bruke matematiske begreper i hverdagssamtaler

• Lete etter former og mønstre i omgivelsene, særlig i naturen