Grunnleggende ferdigheter
Å kunne lese, regne, skrive, og ha digitale og muntlige ferdigheter, defineres som grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet.
Hva er grunnleggende ferdigheter?
Grunnleggende ferdigheter er ikke det samme som fag. Grunnleggende ferdigheter skal være synlige i alle fag, på alle trinn. De er i seg selv viktige redskaper for læring og utvikling. I tillegg er de også forutsetninger for å oppnå god kompetanse i skolefagene. I kompetansemålene vi finner i læreplanen til fagene, er de grunnleggende ferdighetene integrert. I noen fag og på noen trinn vil enkelte ferdigheter komme tydeligere til uttrykk enn andre. Alle læreplaner har en beskrivelse av hvordan de fem grunnleggende ferdighetene skal bidra til å utvikle elevens kompetanse i faget.
Hvordan utvikles de fem grunnleggende ferdighetene?
Digitale ferdigheter utvikles gjennom å bruke digitale verktøy, medier og ressurser. Det innebærer gode valg og god bruk av verktøy for oppgaven som skal løses, enten det er å produsere, publisere eller å kommunisere med andre. Muntlige ferdigheter utvikles gjennom trening på å uttrykke meninger og sammenhenger, framføre muntlige tekster, lytte og respondere. Leseferdigheten utvikles gjennom å øve på å lese konsentrert med flyt og sammenheng. Veiledning i bruk av ulike lesestrategier tilpasset formålet og kritisk blikk på informasjonen i mangfoldet av tekst, er videreutvikling av ferdigheten. Å kunne regne utvikles gjennom trening på resonnering, valg av metode og bruk av matematiske begreper for å kunne beskrive og løse problemer. Arbeidet med ferdigheten beveger seg fra konkret til abstrakt tankegang. Å kunne skrive utvikles gjennom fokus på rettskriving, funksjonell håndskrift og tastaturbruk. Dernest ligger vekten på planlegging og gjennomføring av oversiktlige tekster tett knyttet opp mot faginnhold. Form og innhold blir tilpasset formålet.
- Om grunnleggende ferdigheter
- Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
- Grunnleggende ferdigheter i matematikk
- Grunnleggende ferdigheter i norsk
- Ny definisjon av digitale ferdigheter
-Det du ikke vet om juleavslutningen (Foreldrepulsen juni 2012)
-Last ned som pdf
“Til syvende og sist er det basiskunnskaper som lesing og skriving i ett eller flere språk samt regning som er og blir skolens hovedoppgave.” –Stortingsmelding 22, 5.2
Kilder:
Udir
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]
De fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet:
1. Digitale ferdigheter
Å bruke digitale verktøy for å kommunisere, produsere og innhente informasjon på en hensiktsmessig og forsvarlig måte.
2. Muntlige ferdigheter
Å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale.
3. Å kunne lese
Å skape mening fra tekst.
4. Å kunne regne
Å bruke matematikk på en rekke livsområder.
5. Å kunne skrive
Å ytre seg forståelig og hensiktsmessig gjennom tekst, og kunne kommunisere skriftlig med andre.