En prat med læreren
Minst to ganger i året har foreldrene rett til en planlagt og strukturert samtale med kontaktlærer om elevens utvikling og kompetanse, det står nedfelt i forskrift til opplæringsloven.
Utviklingssamtalen
En planlagt og strukturert samtale mellom foreldre og kontaktlærer kalles ofte utviklingssamtale. Målet med samtalen er å klargjøre hvordan eleven, skolen og foreldrene skal samarbeide for å legge til rette for læringen og utviklingen til eleven. Eleven kan delta på samtalen. Elever som er fylt 12 år, har rett til å være med. Samtalen skal munne ut i en oppsummering der elev, lærer og foreldre blir enige om hva det særlig skal legges vekt på i det videre arbeidet. Det gjøres ofte en skriftlig avtale hvor mål for neste periode skisseres. Målene kan være både av faglig og sosial art.
Elevsamtalen
Utviklingssamtalen, hvor foreldrene deltar, sees ofte i sammenheng med elevsamtalen. Minst én gang i halvåret har eleven rett til en samtale med kontaktlærer om sin faglige utvikling. Denne elevsamtalen er et ledd i det som kalles underveisvurdering. Målet med samtalen er å gi elev og lærer kunnskap om elevens faglige ståsted, om hvordan eleven lærer best og hvilke læringsbehov eleven har. Elever har også rett til dialog med lærer om ikke-faglig utvikling. Hensikten med denne dialogen er å snakke om hvorvidt eleven utvikler seg i positiv retning med tanke på andre mål for opplæringen enn de faglige målene, for eksempel når det gjelder sosial kompetanse.
- Tid for samtale
- Gode eksempler på utviklingssamtaler
- Foreldresamarbeid
-Last ned som PDF
Kilder:
Utdanningsdirektoratet, Lovdata, FUG
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]
Om utviklingssamtale og elevsamtale i forskrift til opplæringsloven:
§ 20-3. Foreldresamarbeid i grunnskolen
Foreldra har minst to gonger i året rett til ein planlagd og strukturert samtale med kontaktlæraren om korleis eleven arbeider dagleg, og eleven sin kompetanse i faga. I tillegg skal kontaktlæraren samtale med foreldra om utviklinga til eleven i lys av opplæringslova § 1-1, generell del og prinsipp for opplæringa i læreplanverket. Samtalen skal klargjere korleis eleven, skolen og foreldra skal samarbeide for å leggje til rette for læringa og utviklinga til eleven.
§ 3-11. Undervegsvurdering
Eleven, lærlingen og lærekandidaten har minst éin gong kvart halvår rett til ein samtale med kontaktlæraren eller instruktøren om sin utvikling i forhold til kompetansemåla i faga.