Skåne eller veilede?
Barn i skolealder får med seg katastrofedekninger gjennom TV, internett, aviser og andre medier.
Ta initiativ
Barn får ofte med seg mer av dramatiske hendelser enn vi er klar
over. De overhører samtaler i skolegården, får med seg
bruddstykker av nyhetssendinger på radio eller TV og ser
avisforsider i butikken. Derfor bør du sjekke hva barnet har fått
med seg av kritiske hendelser. Ikke press barnet til å snakke om
katastrofenyhetene, men vær oppmerksom på om barnet viser
bekymring eller interesse for det som er skjedd. Skjerm barna så
godt du kan mot de sterkeste bildeinntrykkene.
Snakk og lytt
Når du snakker med barnet, skal du tilpasse samtalen til barnets
alder og modenhet. Forklar med enkle ord hva som har skjedd,
fortell sannheten, men utelat de grusomme detaljene. Svar på
spørsmål og gi dem forsikringer om trygghet. Større barn kan
gjerne få litt bakgrunnskunnskap om årsaker og fenomener
knyttet til katastrofen. Ikke avfei spørsmål du synes er
vanskelige, men be heller om litt betenkningstid. La barna fortelle
med sine egne ord om det som har skjedd, og oppmuntre gjerne
barnet til å bearbeide inntrykkene gjennom andre uttrykk, som
tegning, dikt eller brev. Anerkjenn barnets følelser, og ta en
eventuell frykt på alvor.
Fortell om de gode historiene
Det finnes også gode historier å fortelle fra katastrofene. Fortell om giverglede, hjelpsomhet, redninger og gjenforeninger. Fortell
om innsatsen til hjelpemannskapene og hvordan vi kan bidra
gjennom ulike støtteorganisasjoner. Legg vekt på gjenoppbygging
og rehabilitering. Det er viktig for å bevare håpet og
fremtidsoptimismen, og hjelpe barnet ut av maktesløsheten.
- Katastrofen i USA. Hva skal vi si til barna?
- Vær bevisst på sterke nyhetsinntrykk
- Barn i sorg og kriser
- Kan vi snakke med barn om alt?
- Supernytt
-Last ned som PDF (Bokmål)
-Last ned som PDF (Nynorsk)
Kilder:
Barneombudet, Redd Barna, Barnevakten.no, Raundalen og Dyregrov
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]
Vær spesielt oppmerksom på:
Noen barn reagerer sterkere enn andre på katastrofer. Alt fra ingen til sterke reaksjoner kan forekomme. Følgende reaksjoner kan vise seg, spesielt hvis katastrofen har rammet barn. Hvis reaksjonene blir vedvarende, kan det være behov for å få hjelp fra fagfolk.