Hvordan øke leseforståelsen?
Å lese for underholdning og å lese for å lære, krever ulike leseteknikker og tilnærminger til teksten
Hva er leseforståelse?
Leseforståelse er å hente ut og skape mening ut fra tekst. Det er
to kompetanser som er nødvendig for å ha leseforståelse:
ordavkoding og språkforståelse. Det grunnleggende nivået av
leseforståelse er å hente mening direkte ut fra teksten. Deretter
jobber leseren med å tolke og se sammenheng i informasjonen
som finnes i teksten. Leseforståelse har også et refleksjonsnivå,
knyttet til både form og innhold.
Trene leseforståelse gjennom hele leseprosessen
Selve leseprosessen kan deles opp i tre faser; førlesing, lesing og
etterlesing. I førlesingsfasen skapes interesse og motivasjon hos
leseren. Se på bildene og overskriften, still spørsmål og snakk om
hva dere tror teksten handler om. Underveis i lesingen kan barnet
stoppe opp og stille spørsmål ved vanskelige ord, eller skriv ned
stikkord underveis. Oppfordre barnet til å reflektere jevnlig over
hva slags mening han kan trekke ut fra teksten. Ta gjerne notater
eller strukturer informasjon på annen måte, for eksempel
gjennom tankekart eller tegning. Etterlesingsfasen kan inneholde
et handlingsreferat og samtale om innholdet. Har dere funnet
svarene på spørsmålene fra førlesingsfasen?
Høy lesehastighet = høy leseforståelse?
Det er en forutsetning for leseforståelsen at barnet kan avkode
ord noenlunde effektivt. Trening på å lese hele ordbilder framfor å
dele opp ordene i enkeltlyder, gir bedre leseflyt. En rask og sikker
leser vil lettere oppfatte meningen i teksten fordi sammenhengen
blir tydeligere. Det finnes flere teknikker for å øke
lesehastigheten, blant annet ved å trene på øyebevegelser og
øking av lesesynsfeltet.
- Førlesing
- Leseforståelse
- Forkunnskaper, strategier og motivasjon
- God opplæring i leseforståelse
-Last ned som PDF (Bokmål)
-Last ned som PDF (Nynorsk)
Kilder:
Lesesenteret, Ivar Bråten
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]
Tre viktige komponenter i leseforståelse:
Forkunnskaper:
Hva barnet vet om tekstens
innhold fra før, påvirker
leserens forståelse av
teksten. Koblingen mellom
det barnet kan fra før og det
han leser, er avgjørende for
hva han får ut av teksten. Å
samtale om temaet før
lesing, hjelper barnet til å
hente fram forkunnskapene.
Forståelsesstrategier:
Leseforståelsesstrategier er
mentale aktiviteter leseren
benytter seg av for å skape
mening fra teksten. En god
leser er en aktiv leser.
Strategiene kan dreie seg om
å huske og gjenskape, eller å
organisere innholdet i
teksten.
Lesemotivasjon:
Barn som er motivert for å
lese, leser mer. Motivasjonen
for å lese har sammenheng
med mestringsfølelse og
interesse. Det er viktig at
barnet leser tekster tilpasset
sitt ferdighetsnivå, og at de
får velge tekster som fenger
dem.