Fra bekymring til enkeltvedtak
Både skolen og foreldrene kan ta initiativet til en undersøkelse om behovet for spesialundervisning er til stede.
Bekymring
En elev som ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær
opplæringen, har rett på spesialundervisning. Foreldre har rett til
å be om at skolen gjør en vurdering om eleven har behov for mer
enn ordinær undervisning. Det er rektor som har ansvar for å
behandle en sånn sak, og sørge for at skolen gjør en utredning.
Forelde må deretter samtykke til at det kan foretas en sakkyndig
vurdering av pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Utredning hos PPT
Skolen oversender bekymringen til PPT, og ber om at det gjøres
en sakkyndig vurdering. Det betyr at PPT observerer eleven, gjør
tester og kartlegginger og snakker med de rundt eleven. Med
grunnlag i dette gir PPT en vurdering av elevens behov for
spesialundervisning. Foreldre har rett til å se denne vurderingen.
Enkeltvedtak
Saken oversendes så til rektor, som har ansvar for å fatte et
enkeltvedtak om spesialundervisning. Foreldrene har rett til å
uttale seg før vedtaket blir fattet, og deres uttalelse skal tillegges
stor vekt. Særlig gjelder dette dersom vedtaket avviker fra den
sakkyndige vurderingen gitt av PPT. Foreldrene må også
samtykke til at vedtaket fattes. Det er klagerett på enkeltvedtak.
Igangsetting, gjennomføring og evaluering
En individuell opplæringsplan (IOP) for eleven utarbeides. Den
beskriver mål for spesialundervisningen, innhold og organisering.
Foreldrene skal involveres i denne prosessen.
Spesialundervisningen evalueres hvert halvår.
Den utfordrende samtalen
- Veileder for spesialundervisning
- Tilpasset opplæring
- Fakta om PPT
- Sakkyndig vurdering
- IOP
-Last ned som PDF (Bokmål)
-Last ned som PDF (Nynorsk)
Kilder:
SSB, Utdanningsdirektoratet, FUG, Barneombudet
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]
Begreper knyttet til spesialundervisning:
Tilpasset opplæring:
Tilpasset opplæring betyr at
den enkelte elev skal få
læringsmål som han eller hun
faktisk kan klare å nå. Alle
elever har rett på dette.
Spesialundervisning:
Spesialundervisning er en
mer omfattende form for
tilpasset opplæring, som det
er knyttet et enkeltvedtak til.
Enkeltvedtak:
Et enkeltvedtak er et vedtak
som gjelder rettigheter eller
plikter til en eller flere
bestemte personer.
PPT:
Pedagogisk-psykologisk
tjeneste tilbyr rådgivning til
skolen, elever eller foreldre.
IOP:
Individuell opplæringsplan for
elever med
spesialundervisning. Planen
skal inneholde mål, innhold
og organisering av
spesialundervisningen.