Den andre leseopplæringen
Lesing handler ikke bare om å avkode bokstavene, trekke sammen til ord, forstå teksten og ha god flyt og hastighet. Når barna mestrer den tekniske delen av lesingen godt, er det en utbredt misforståelse at det er bare mengdetrening som skal til for å ha maksimalt utbytte av lesingen i skolen. Selvsagt er det viktig å lese mye for å være en god leser, men det er også viktig å lese variert. Barna må lese ulike typer tekster og lære ulike strategier avhengig av formålet med lesingen.
Ulik lesing til ulikt formål
Når barna skal lese med det formål å innhente kunnskap og få innsikt i fagene, må de kunne vurdere på hvilken måte det er lurest å lese. Barna trenger en annen lesekompetanse når de skal lese ut informasjon fra tabeller enn når de skal trekke ut argumenter fra en drøftende tekst. De trenger å stille seg andre spørsmål når de leser en tekst fra historieboka enn når de leser en naturfagsrapport.
Lesefasene
Før dere setter i gang med å lese fagtekster, er det viktig å tenke over hva som er formålet med lesingen. Hva skal dere være spesielt opptatt av, hva skal læres? Skaff dere et overblikk over teksten, se på bilder og figurer, og les overskriftene. Snakk også gjerne om hva dere vet om temaet fra før av. Underveis i lesingen er det lurt å stoppe opp innimellom for å tenke over det dere leser, stille spørsmål ved vanskelige ord og oppklare ting dere ikke forstår. Gjør gjerne notater i teksten eller ved siden av, hvor dere trekker ut viktige begreper eller nøkkelfakta fra teksten. Etter lesingen kan dere strukturere dette i et tankekart, en logg eller en oppsummering. Snakk gjerne sammen om dere har lært noe om det som var utgangspunktet for lesingen.