Les lurt!
En lesestrategi er å angripe en tekst på en bestemt måte. Hvilken metode du velger, avgjøres av hva slags tekst det er og hva du vil oppnå med å lese den.
Hva gjør en strategisk leser?
En strategisk leser vet at en tekst kan leses på flere måter. Det er
tekstens form og innhold som avgjør hvordan teksten skal leses.
Hensikten med å lese teksten tas også med i betraktning ved valg
av strategi. Tekster fra fagbøker, blader, aviser og internett
angripes på ulikt vis, og en strategisk leser vil raskt vurdere på
hvilken måte han kan nyttiggjøre seg innholdet.
Å lese for å lære
En god leseopplevelse gir et godt utgangspunkt for læring. En slik
opplevelse kan vi få både ved å lese skjønnlitteratur og
fagtekster. Lesestrategiene er ulike avhengige av formål og
sjanger, men kunnskap om leseprosessens tre faser vil være
relevant i all leseveiledning.
Leseprosessen
Vi deler leseprosessen inn i tre faser; før lesing, underveis i
lesingen og etter lesing. Strategiene før lesing er ment å skape
interesse og motivasjon hos leseren. Se på bildene, overskriften,
tenk gjennom og snakk om hva dere tror teksten handler om.
Tenk også gjerne over hva dere vet om dette temaet fra før av.
Underveis i lesingen er det viktig aktivt å tenke gjennom
innholdet. Stopp opp ved vanskelige ord, still spørsmål om hvor
teksten går videre og reflekter over hva som er bra med teksten,
hva som ikke er bra og hva den minner om. Etter lesingen skal
leseren oppsummere hva han har lært. Det er lurt å snakke med
en annen om teksten, hva den handlet om og om den var trist,
morsom, tankevekkende, kjedelig eller lærerik.
- Lesehjelperen
- Bok i bruk - foreldreinformasjon
- Lesing er …
- Fagbok i bruk
- Om lesestrategier
- Ulike lesestrategier
-Last ned pdf (Bokmål)
-Last ned pdf (Nynorsk)
Kilder:
Lesesenteret, Lesenøkkelen, Utdanningsdirektoratet
Tilrettelagt av infoREGI as
Kommentarer trykk [her]
Noen lesestrategier:
Skumlesing
Å lese raskt for å få oversikt
over hva en tekst handler
om. Se på overskrifter, bilder
og bildetekster, tabeller og
uthevede ord.
Skanning
Å søke etter bestemt
informasjon.
Hurtiglesing
Å lese så fort at man så vidt
får med seg de fleste ordene.
Egner seg godt til repetisjon.
Dybdelesing
Å forstå, bearbeide og tenke
gjennom innholdet. Plukke ut
viktige setninger, stikkord og
ta notater.
Gjenfortelling
Å trekke ut hovedessensen
med egne ord. Kan gjerne
gjøres underveis i lesingen.