Hva er teoriene?
Mange forklaringer på prestasjonsforskjellene mellom jenter og gutter har blitt presentert og forsket på. Det er imidlertid ikke enighet blant forskerne hva årsakene til prestasjonsforskjellene er. Det eneste som synes åpenbart, er at det ikke finnes én årsak til forskjellene, snarere er det flere forhold som spiller sammen. Blant forklaringene som har blitt undersøkt, er at skolen domineres av kvinnelige lærere. Skolen har riktignok en overvekt av kvinnelige lærere, men det finnes ikke studier som fastslår at det er en fordel for guttene å ha mannlige lærere. Andre hevder at skolen er preget av «kvinnelige» verdier, og at dette kommer jentene til gode. Dette er det svært vanskelig å undersøke.
Urolige gutter og stille jenter?
Gutter har oftere atferdsproblemer i skolen. Disse atferdsproblemene har blitt færre de siste årene, men fortsatt er det mange som sitter med oppfatningen av at gutter bråker og er urolige mens jenter er stille og flittige på skolen. Arbeidsforskningsinstituttet har undersøkt dette, og har funnet at forskjellene ikke er så store. De fleste elevene befinner seg på et sted midt i mellom. Det man vet om jenters atferd og psykiske helse, er at de oftere enn guttene har depressive symptomer. Flere har pekt på at dette kan ha sammenheng med et stadig større press om å lykkes på skolen og i det sosiale liv.
Andre forhold som spiller inn
Elevenes familiebakgrunn spiller en langt viktigere rolle i skoleprestasjonene enn hva kjønn gjør. Gutter med ressurssterke foreldre som følger opp barnas skolegang, gjør det jevnt over godt på skolen. Noen studier viser også at gutter er mer sårbare enn jenter for vanskelige oppvekstvilkår.