Matematiske begreper
Å bli kjent med de matematiske begrepene er viktig for å kunne få en dypere forståelse av faget. Mange av de grunnleggende begrepene, er en del av hverdagsspråket og bør komme på plass tidlig i skoleløpet. Dette kan være begreper om mengde (alle, mange, få), begreper om rekkefølge (først, sist, foran, bak), begreper om relasjon (lang, kort, stor, liten, høy, lav) og begreper om form (sirkel, kvadrat, rektangel). De fire regneartene (addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon) bør også benevnes med de riktige matematiske begrepene. Ofte tror vi at det blir lettere for barna å forstå ved at vi «forenkler» språket. Men det er ikke vanskeligere å lære seg å multiplisere enn det er å gange. Tvert i mot kan vi gjøre barna en bjørnetjeneste for videre utvikling i faget dersom vi ikke hjelper dem å bli fortrolige med matematikkspråket.
Begynn tidlig
Det er lurt å bruke de riktige matematiske begrepene helt fra starten av matematikkopplæringen. Barna har erfaring med både regneoperasjonene og figurene fra dagliglivet, men de bruker ofte andre benevninger enn de matematiske. En lur måte å hjelpe barna til å bli fortrolige med det matematiske språket, er å bruke dem i dagligspråket med barna. For eksempel hvis barnet sier «runding», kan du bekrefte med å si «ja, en sirkel». Benytt sjansen til å øve matematikkspråket i hverdagssituasjoner som for eksempel matlaging, handling og lek. Snakk om ting rundt dere; hva slags form og størrelse de har. Øv også på å sammenligne ting med hverandre: stor/liten, tynn/tykk, bred/smal, tung/lett, høy/lav, mange/få, mye/lite. Tidsordene kan øves inn når dere snakker om når noe har skjedd eller skal skje. Snakk om i går, i morgen, sjelden, om en stund, for lenge siden, nettopp osv. Alle disse begrepene legger grunnlaget for matematikkforståelse og -utvikling videre.